Poté, co odborář Dušek prohlásil to, co prohlásil, okamžitě se na něj snesla zdrcující vlna kritiky, média automaticky začala v titulcích používat spojení „homofobní výroky“ a politici se předháněli ve své rozhořčenosti. Ale proč?
Kdo si dal tu práci alespoň si Duškova slova přečíst a na vteřinku se nad nimi zamyslet, zjistil, že na nich nic homofobního není. Dušek neřekl proti homosexuální menšině nic špatného. Pouze vyslovil podezření, že mezi vedením Českých drah, ministerstva dopravy a úřadu vlády se tvoří klientelistická síť, jejíž členové jsou vybírání na základě sexuální orientace. Stejně tak může podobný klientelismus vznikat na základě příslošnosti k náboženské skupině, politické straně, rase, Svazu zahrádkářů nebo fanklubu Lucie Bílé. Aby se vyhnul dohadům, uvedl Dušek na začátku své odpovědi redaktorovi Lidových novin, že proti homosexuálům nic nemá. Jak později dodal, naopak má mezi nimi řadu přátel, poctivých a pracovitých. Duškovi nevadí homosexuálové, vadí mu jen to, že na určitých pozicích se na základě sexuální orientace rozmáhá klientelismus. Pochopitelně je třeba, aby svá slova doložil. Vzhledem k tomu, že na něj bylo ze strany ministerstva dopravy podáno trestní oznámení, je zřejmě bude muset obhajovat u soudu. Až budeme vědět, jak soud dopadl, pak teprve budeme mít právo jej soudit. To za prvé.
V hysterických reakcích na železničářova slova téměř zanikla podstata sporu. Jde o cca osm miliard, které se podle Duška ztratily, resp. zpronevěřily. Už měsíce probíhají v parlamentu, v tisku i na veřejnosti vyrocené debaty o každé miliardě, o kterou má ztloustnout nebo zeštíhlit státní rozpočet. Úpravy Janotova balíčku, jež znamenaly zvýšení schodku o nějakých devět miliard, se staly tématem vleklých sporů, plnily stránky denního tisku, a když má jít nyní o osm miliard, tak všechny zajímá jen to, zda byl Dušek politicky korektní. Chmurné informace ze zákulisí podniku, který se jménuje České dráhy, nemohl přehlédnout snad nikdo, kdo alespoň čas od času zalistuje v novinách. Propojení drah s bysnysem a politikou, předražené zakázky, financování politických stran z peněz, které jdou každoročně na provoz drah, otřesná realita hospodaření ČD atd., o tom si šeptají vrabci na střeše, ale nikdo nejeví zájem s tím něco dělat. Proč taky? Tahle situace vyhovuje jak managementu, tak politikům. Bývalý šéf dozorčí rady Zdeněk Žák neprůhledné hospodaření drah hlasitě kritizoval. Výsledek? Exministr Bendl jej odvolal.
Podle toho, jak se vyjádřil Dušek, mluvil o oněch ztracených osmi miliardách před novináři několikrát, avšak nikdo mu nevěnoval pozornost, resp. žádné noviny jeho slova neotiskly. Jeden redaktor se mu prý dokonce omluvil, že mu to zakázali zveřejnit. Jestli toto pravda, pak právě to by nás mělo zdaleka nejvíc na celém případu děsit. Duškovi se tak podařilo na problém upozornit, až když použil poněkud přímočarou rétoriku. Podle jeho vyjádření sedí ve vedení drah řada lidí, kteří jsou ve svém oboru absolutně nekompetentní a jež si na místa dosadil Žaluda&spol., podle Duška na základě sexuální orientace. Třeba to je pravda, třeba ne, ale je to závažná věc a já bych jako občan byl rád, kdyby se to okažitě řádně a důsledně prošetřilo – namísto katgorických výkřiků o tom, jak je Dušek homofobní.
Situace, která se týká Českých drah, jejich financování a vazby jejich manažerů na politiky, může mít dva nepříjemné důsledky: 1. Je možné, že občané přichází o obrovské peníze, které jsou tunelovány v rámci mafiánských struktur. 2. Stav hospodaření ČD vážně ohrožuje železniční dopravu v ČR. Podle článku v magazínu Lidových novin z loňského léta to může znamenat uzavření až poloviny všech tratí v republice během pěti let!!! Už nyní ruší spoje. K bodu č. 1: Jako příklad může posloužit předražený nákup od monopolního dodavatele elektrických jednotek CityElefant (Škoda Plzeň). Vedení obou firem je personálně propojeno Martinem Romanem, který má silné vazby na politiky. Střet zájmů zde asi nikoho nezajímá. Lidové noviny upozornily na praxi, kdy dráhy dostanou vysokou dotaci od státu, nakoupí vlakové soupravy, vykážou fakturu na vyšší částku, než obdobné soupravy běžně stojí, a zbytek peněz putuje do kasiček politických stran, jež si z toho financují volební kampaně. Netroufám si tvrdit, že to tak určitě je, poněvadž vím jenom to, co jsem si přečetl v tisku, a taky proto, že si nejsem jist, zda je o takových věcech bezpečno psát. Každopádně se tu jedná každoročně o obrovské částky, jejichž toky ČD nejsou schopny věrohodně popsat, a místní média se hádají o to, zda se to Dušek neřekl blbě. Obdobně je tu propojení s ČEZ (opět přes Romana), od něhož ČD směle nakupují směnky. Mimochodem podle serveru Aktuálně.cz na Duškových slovech o průhlednosti hospodaření drah a ztracených penězích něco je.
Celý problém má tak tři rozměry:
1. Zda se ztrácí obrovské sumy peněz, nota bene v době, kdy se hovoří o potřebě šetřit každou korunu. To je DŮLEŽITÉ.
2. Zda existuje jakási mafiánská struktura, která si nejen přihrává a rozděluje ony peníze, ale též vyvíjí nátlak na média, vyhrožuje novinářům za zveřejňování investigativních článků a vyhazuje nepohodlné osoby. Tady se jedná o zásady samotné demokracie a tato otázka je proto ZÁSADNÍ.
3. Zda se odborář Dušek vyjádřil kulantně, nebo hrubě. To je sice zajímavý námět na diskusi, ale ve světle celkové situace jinak DRUHOŘADÝ.
Ano, Jaromír Dušek to mohl říci jinak, ale pokud by tato jeho slova měla přispět ke skoncování velice podivných praktik okolo Českých drah, budu šťastný jako blecha.